Artykuł: Historia terapii genowejRecenzja: Mikrobiom najmniejsze organizmy, które rządzą światem
Wybrane artykuły: Nawyki i zdrowie
Witamina D - słoneczna witamina
2018-07-27
D3 to tak naprawdę nie witamina, ale hormon, hormon steroidowy, który jest produkowany z cholesterolu, gdy skóra jest wystawiona na promienie słoneczne. Jest nam niezbędny do życia. Do tej pory jak mantrę powtarzano, że jest potrzebna tylko małym dzieciom bo krzywica, a osobom starszym bo osteoporoza. Dzisiaj wiemy, że działa na wiele innych aspektów. Sprawuje kontrolę nad komórkami, organami i systemami naszego organizmu, a jej receptory są praktycznie wszędzie: w trzustce, wątrobie, mózgu, na skórze.

Witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K), co oznacza, że rozpuszcza się w oleju lub tłuszczu i może być magazynowana w organizmie.

Tak naprawdę są dwie główne formy występujące w diecie:

  • Witamina D3 (cholekalcyferol): występuje w niektórych pokarmach zwierzęcych, takich jak tłuste ryby i żółtka jaj.
  • Witamina D2 (ergokalcyferol): występuje w rzadko spotykanych grzybach.

Z tych dwóch interesuje nas D3 (cholekalcyferol), ponieważ jest prawie dwa razy skuteczniejszy w zwiększeniu stężenia witaminy D we krwi od formy D2 (ergokalcyferol).


EFEKTYWNOŚĆ SYNTEZY SKÓRNEJ WITAMINY D ZALEŻY OD:

  • Klimat
  • Pora roku
  • Pora dnia
  • Grubość pokrywy chmur
  • Stopień zanieczyszczenia powietrza
  • Czas ekspozycji na promienie słoneczne
  • Stosowanie kremów z filtrami
  • Odzież
  • Wiek
  • Pigmentacja skóry
  • Synteza może pokrywać do 90% zapotrzebowania organizmu

 

witamina D

 

Stężenie wit. D w surowicy (ng/ml)

Legenda

<5

Ciężki niedobór witaminy D

5 - 10

Niedobór witaminy D

10 - 20 Nieprawidłowy poziom witaminy D
20 - 30 Graniczny poziom witaminy D (hipowitaminoza)
30 - 60 Stężenie zalecane witaminy D
> 150 Ryzyko wystąpienia działań toksycznych

 Tabela prezentuje nieprawidłowe i prawidłowe stężenia witaminy D.

OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY D:

  • W zakresie układu mięśniowego - skurcze, drgawki, drżenia, słabość mięśni
  • W zakresie układu nerwowego - zaburzenia snu, ciągłe zmęczenie, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, wewnętrzny niepokój, zmiana zachowania (melancholia, depresja)
  • W zakresie układu krążenia - uczucie zimna, zaburzenia krążenia krwi, zaburzenia ciśnienia krwi
  • W zakresie układu kostnego - osteoporoza, osteomalacja (u dorosłych, krzywica (u dzieci)

witamina d, krzywica, osteoporozaJAK I KIEDY SUPLEMENTOWAĆ WITAMINĘ D?

Istnieją źródła, które w naszym klimacie zalecają całoroczną suplementację witaminy D, najlepiej w połączeniu z witaminą K i wapniem. Rzeczywiście istnieją doniesienia naukowe na temat tego, że takie połączenie jest najbardziej korzystne dla naszego organizmu. Można też znaleźć informacje o tym, że suplementacja powinna mieć miejsce jedynie w okresie jesienno-zimowym. Wiele zależy od naszego stylu życia, diety i czasu, jaki spędzamy na świeżym powietrzu (ekspozycja na promienie słoneczne). Najlepszym sposobem, aby sprawdzić, czy powinniśmy wprowadzić do naszej diety suplementacje jest sprawdzenie poziomu witaminy D w surowicy krwi.

Noworodki i niemowlęta:

  • w wieku 0-6 miesięcy: 400 j.m./dobę (10 μg/dobę); suplementacja powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia,
  • w wieku 6-12 miesięcy: 400-600 j.m./dobę (10- 15 μg/dobę), zależnie od podaży witaminy D w diecie.

Dzieci i młodzież: 600-1000 j.m./dobę (15-25 μg/dobę) zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.
Dorośli: 800-2000 j.m./dobę (20-50 μg/dobę) zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie (seniorzy, osoby powyżej 65 roku życia, powinni otrzymywać suplementację w takiej dawce przez cały rok).
Kobiety w ciąży: 1500-2000 j.m./dobę (37,5-50 μg/dobę). Suplementacja w takiej dawce powinna rozpocząć się nie później, niż od drugiego trymestru ciąży.
Wcześniaki: 400-800 j.m./dobę (10-20 μg/dobę) do momentu uzyskania wieku skorygowanego skorygowanego 40 tygodni; następnie suplementacja tak jak dla noworodków urodzonych o czasie.
Dzieci i młodzież otyła: 1200-2000 j.m./dobę (30-50 μg/dobę), zależnie od stopnia otyłości, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.
Dorośli otyli: 1600-4000 j.m./dobę, (40-100 μg/dobę), zależnie od stopnia otyłości, przez cały rok.
Pracownicy nocnych zmian oraz ciemnoskóre osoby dorosłe: 1000-2000 j.m./dobę, (25-50 μg/dobę), zależnie od masy ciała.


UTRATA WITAMINY D ZALEŻY OD:

  • Przyjmowanych leków
  • Palenie papierosów
  • Terapii hormonalnych
  • Leków psychotropowych
  • Radioterapia
  • Chemioterapia

Codziennie tracimy od 10 - 30 procent witaminy, a u pacjentów poddawanych radioterapii i chemioterapii obserwuje się jeszcze większy spadek.

 

KIM JESTEŚMY?

Fundacja Wspieramy.org
41-400 Mysłowice, ul. Hutnicza 10
KRS: 0000581489, NIP: 6342848742

Dane kontaktowe:
e-mail: fundacja@wspieramy.org

Informacje o fundacji
Fundacja powstała z inicjatywy firmy Polfendo,

CELE STATUTOWE FUNDACJI
1) Celem podstawowym jest działalność popularnonaukowa, wspieranie zdrowego stylu życia i popularyzacja profilaktyki prozdrowotnej.
2) Obok celu podstawowego działalnść Fundacji obejmuje również wspieranie swoich członków w trudnych chwilach związanych z leczeniem i rekonwalescencją.

Dziękujemy za pomoc i wsparcie przy realizacji projektów fundacji. Dziekujemy zarówno za pomoc finansową, materialną jak i pomoc bezpośrednią

DANE KONTAKTOWE

Genweb.pl - genetyka, zdrowie, styl życia
41-409 Mysłowice, ul. Hutnicza 10
tel: 601 602 100
e-mail: info@genweb.pl

FORMULARZ KONTAKTOWY
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania dotyczące naszej oferty, zapraszamy do kontaktu telefonicznego, poprzez adres e-mail lub wypełniając poniższy formularz. Odpowiemy w możliwie krótkim czasie.